Inspireras av filmens värld för att skapa en bra företagsfilm

En film säger mer än tusen ord. Som företag vill du få fram kärnan i din verksamhet och att dina kunder snabbt ska förstå vad ni erbjuder. Då är det smart att skapa en film som verkligen når ut.

Förklara produkten eller tjänsten med en film

Det är många företag som konkurrerar om samma kunder och du vill verkligen nå dina kunders uppmärksamhet. Eller så har ditt företag utvecklat något nytt och du vill att presumtiva kunder ska förstå hur din innovation kan hjälpa dem. Då är en pedagogisk film i en professionell förpackning det bästa. Det räcker dessvärre inte med att du själv tar fram kameran och förklarar produkten. Det handlar om att förstå hur man ska fånga tittaren, hur färger och former uppfattas och hur det bäst ska förmedlas till er målgrupp. Förklarande reklamfilmer, infomercials, är en egen profession. Börja med att kontakta Explainer som är ett svenskt företag som är specialiserade på just infomercials. Du väljer mellan animerad och live action (vanlig film), 2D eller 3D. Allt utifrån ert företag, produkten och målgruppen. Gå in på https://www.explainer.se/ och låt deras kreativa team hjälpa er att skapa en film som verkligen når fram till era kunder.

Inspireras av filmens värld

Samtidigt som du kontaktar https://www.explainer.se/ är det smart att du själv tittar på både reklamfilmer och vanliga filmer. Låt dig inspireras av filmens värld och hur man kan förklara olika saker med färger, symboler och snabb handling. Genom att titta på olika filmer kommer du få intressanta uppslag till din egen reklamfilm. Titta på både komedier, fantasy och thrillers. Ju fler filmer som du tittar på och analyserar, desto bättre kommer du att förstå hur bild och film kan förmedlas. Hur viktigt det är med en röd tråd genom en berättelse, även om din berättelse bara är på 30-60 sekunder.

Titta på filmen Bröllopsfotografen

En bra film att titta på är den svenska komedin Bröllopsfotografen. En komedi med värme om relationer. När du skapar en infomercial är fokus på funktion. Trots det är det smart att alltid ha en varm eller humoristisk ton i reklamfilmen. Folk måste komma ihåg din tjänst eller produkt med både sitt intellekt och med sina känslor. Det är därför så många företag använder humor: från reklamfilmer för Snickers till bilmärket Porsche. Värme och humor får oss att komma ihåg filmen och vi kan rent av söka upp den på Youtube för att visa andra.